Skremselspropaganda fra kunnskapens høyborg

Forsiden til boka om islamisme, redigert av to profilerte professorer og en historiker, overrasker. På forsiden troner Jihadi John. Ikke en gang Norges mest iherdige og mest utskjelte islam-motstander, Hege Storhaug, er i nærheten av å finne på noe slikt.

forsiden.png

Boka Islamisme – ideologi og trussel er illustrert med et av historiens verste eksempler på ekstrem brutalitet. Valget av forside er å sammenligne med en tenkt bok med tittelen Nasjonalisme: ideologi og trussel illustrert med et fotografi av Anders Behring Breivik. Eller en tenkt bok med tittelen Kommunisme: ideologi og trussel med et fotografi av Pol Pot.

På forsiden av boka om islamisme forherliger Jihadi John dolken med sitt blikk. Grepet rundt skaftet er fast og uttrykker handlekraft. Bajonetten er et våpen som åpenbart kan gjøre mye skade i hendene på mannen med finlandshetta. Fotografiet gir assosiasjoner til en voldelig ideologi.

Jihadi John

Jihadi John var en av IS mest brutale drapsmenn. Han er kjent for å ha halshogget flere av IS sine fanger. Som voldsforherligende underholdning og til skrekk og advarsel for IS sine fiender, er henrettelsene lagt ut på YouTube. Høsten 2015 ble Jihadi John drept av en britisk drone i Syria.

Det er altså denne barbariske drapsmannen som er valgt som illustrasjon for boka Islamisme – ideologi og trussel, redigert av Øystein Sørensen, Bernt Hagtvet og Nik Brandal. To av redaktørene er professorer ved Universitetet i Oslo. Hagtvet er professor emeritus i statsvitenskap og Øystein Sørensen er professor ved Historisk institutt. Illustrasjonen kunne neppe vært mer tendensiøs og misvisende. For ikke å si uventet fra akademisk hold.

Forsidens retorikk

Bøker er viktige, ikke bare for de av oss som leser dem, men også for folk som bare hører om bøkene gjennom venner og bekjente, eller bare leser anmeldelsene. Bøker kan til og med spille en rolle for folk som bare ser forsidene utstilt i en bokhandel eller i en nettbokhandel, mener jeg. Jeg er tekstforsker med en spesiell interesse for islam og norsk islamdebatt. Spørsmål jeg stiller meg er: På hvilken måte kan forsidene til årets bøker om islam påvirke folks oppfatninger og følelser? I denne omgang er jeg er altså ikke interessert i selve innholdet i bøkene. Jeg er opptatt av forsidenes funksjon, for jeg mener forsidene kan bidra med opplysning eller villedning, slik innholdet i gode og dårlige bøker kan. Bøkenes forside er altså ikke bare markedsføring som skal få folk til å kjøpe boka. Forsidenes påvirkningsmuligheter er større, mener jeg.

Dette essayet handler om forsidens retorikk, for retorikk er studiet av overbevisning. Nærmere bestemt er det studiet av hvordan overbevisning kan skje gjennom visuelle eller verbale virkemidler. Jeg skal se nærmere på virkemidlene i forsiden til boka om islamisme. Da blir spørsmålet: Hva kan forsiden overbevise sitt publikum om? Hvilken makt kan forsiden ha?

Sammenblanding av islamisme og jihadisme

På forsiden er det Jihadi-John og Islamisme skrevet i rødt som først fanger blikket vårt. På den måten blir Jihadi John selve billedgjøringen av islamismen. Det blir han som får representere islamismen. Vrengebildet av islamismen føyer seg inn i en gjengs feiloppfatning om at islamistiske bevegelser, som for eksempel Det muslimske brorskap, står for den samme linjen som IS.

IS står bak terroraksjoner mot vestlige og andre mål. Det muslimske brorskapet vant som kjent frie politiske valg i Egypt i 2011 og 2012. Partiet for rettferdighet og utvikling har ledet regjeringen i Marokko siden 2011. Også dette marokkanske partiet er et islamistisk orientert parti som ikke har noe med IS å gjøre. En-Nahda i Tunisia har nettopp gått inn for å skille stat og religion, og å definere seg som et «sivilt», dvs. sekulært, parti. Disse partiene har like lite til felles med IS som Fremskrittspartiet har med høyreekstremister som myrder innvandrere i Russland, sier en av Norges aller fremste eksperter på islamisme, professor Bjørn Olav Utvik, i Klassekampen 28. april i år.

Boka har også tidligere fått kritikk for å sette likhetstegn mellom islamisme og voldelig jihadisme. Noen av bokas bidrag slår legitime islamistpartier i hartkorn med jihadister, påpeker Brynjar Lia, professor i Midtøsten studier, i Aftenposten 17. april i år. Islamismeforskerne Jacob Høigilt og Bjørn Olav Utvik har kritisert en kronikk redaktørene har skrevet om islamisme.  I sin kritikk sier Utvik og Høigilt at kronikken tyder på svært dårlig kunnskap om utviklingen av islamistiske bevegelser i løpet av de siste tretti årene.

Likhetstegnet mellom islamisme og voldelig jihadisme kommer sterkest til uttrykk på bokas forside. Forsiden er derfor godt egnet til å villede leserne gjennom sin sammenblanding av islamisme og jihadister. Den er også godt egnet til å villede forbipasserende i bokhandlere der boka står utstilt, eller tilfeldig forbipasserende på nettet.

Forsidens byggesteiner

Forsiden består av et fotografi og en tekstboks. Sammen forteller disse elementene både noe om boka og noe om islamisme. Som tekstforsker spør jeg hvilket meningspotensiale som ligger i forsiden. Hvilke fortolkningsmuligheter tilbyr forsiden? Jeg kan jo ikke vite hvordan hver og en oppfatter siden. Det vil avhenge av deres forkunnskaper om symbolikken. Jeg kan heller ikke vite hva forlaget eller redaktørene har ment med sitt valg av forside. Jeg avholder meg derfor fra å spekulere i hensikten bak dette valget. Snarere skal jeg si noe om de virkemidlene som er tatt i bruk. Det skal jeg gjøre ut fra min egen kunnskap om tekst og virkemidler. Jeg skal se på de ulike byggesteinene på forsiden: tekstboksen og fotografiet. Jeg skal se nærmere på hvilket meningspotensiale disse uttrykker hver for seg, og på hva de uttrykker sammen.

Advarsel

Boka har tittelen Islamisme: ideologi og trussel. Tittelen er satt inn i en tekstboks i hvitt foran fotografiet som dekker hele forsiden. Islamisme er skrevet i en skarp rødfarge. Fargen forbinder vi med advarsler, forbud og faresignaler. På den måten bidrar rødfargen til å forsterke underteksten der vi kan lese at islamisme både er en ideologi og en trussel. Forsiden advarer mot islamismen. Advarselen forsterkes ved hjelp av fotografiet av Jihadi John. Trusselen kommer fra IS. Den kommer fra barbariske menn som jihadi-John. På forsiden kan fotografiet av drapsmannen fungere som et illustrerende bevis på at islamismen er en trussel.

Gjennom sin bruk av sterk symbolikk appellerer forsiden til lesernes følelser. Forsiden er ikke primært rettet mot fornuften, slik en kunne forvente fra akademikere. Den appellerer til frykt og til vemmelse. Vemmelsen kan vekkes gjennom en assosiasjon til Jihadi John sine avskyelige handlinger. Frykten kan vekkes gjennom en assosiasjon til IS og terrorisme. Et publikum uten tilstrekkelig kunnskap om islamisme kan trolig forledes til å tro at islamisme er det samme som en voldsforherligende ideologi.

Islamfrykt

I Norge er det mye islamfrykt. Advarselen på forsiden er egnet til å forsterke denne frykten. En av dem som stadig er ute og fyrer opp under folks frykt er Norges mest iherdige og mest utskjelte islam-motstander, journalisten Hege Storhaug. Hun har også fått kritikk for innholdet i sin bok. Forsiden hennes fremstår imidlertid ikke som villedende. Boka hennes har tittelen Islam den 11. landeplage. Tittelen har en tydelig referanse til Arnulf Øverland sitt foredrag til det norske studentersamfunn i 1931: «Kristendom – den 10. landeplage». I sin tale sier Øverland blant annet at «Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dage. Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år. Og det kan være nok.»

Storhaugs bok er illustrert med et bilde av forfatteren selv. Forsiden kan derfor leses som at boka representerer hennes subjektive syn på islam. Det er Storhaug selv som med referanse til Øverland, sier at Islam på linje med kristendommen er en landeplage som har lagt seg over hele Europa og Amerika. Den personlige stilen på forsiden med en følelsesladd stillingstagen gir boka til Storhaug et subjektivt preg. Det gjør også det litt poetiske språket med referansen til landeplage. På den måten gir forsiden ikke et inntrykk av objektivitet slik forsiden til de tre akademikerne gjør. Hvis vi ser bort fra fotografiet, har akademikerne en mer saksorientert stil med fagterminologi, som islamisme og ideologi, i sin tittel og undertittel. Storhaugs bok vil derfor trolig appellere mest til islam-motstandere og til islamfiendtlige lesere, mens forsiden til boka om islamisme kan appellere til et bredere publikum.

Skremselspropaganda

Islamismebokas forside fremstår som ren skremselspropaganda. I konteksten av norsk islam-debatt kan den leses som et usaklig innlegg – et innlegg som først og fremst er egnet til å nøre opp under folks frykt. Det er en type propaganda en kanskje kunne forvente fra Hege Storhaug. Men, denne gangen kommer skremselspropagandaen fra Norges største universitet. Boka kommer opp på Google-søk på islamisme. Den har med andre ord potensiale for å skremme et større publikum enn det bokas lesere utgjør. Det sørger bokas forside for gjennom sin komposisjon og gjennom sin bruk av sterk symbolikk.

Rundt omkring i bokhandlene på nett og ellers appellerer forsiden til frykt og avsky. På rektors blogg på Universitetet i Oslo sine hjemmesider vekker den potensielt samme følelser. Eller vekker den kanskje enda mer frykt når en av Norges mektigste akademikere anbefaler boka og avbilder forsiden?

Forsidens bidrag i islam-debatten er den indirekte påstanden om at islamisme er en voldsforherligende ideologi og en alvorlig trussel. Påstanden om islamismen føyer seg inn i en allmenn feiloppfatning om at islamisme er ensbetydende med IS. Forsidevalget er ikke bare usaklig og misvisende med hensyn til hva islamisme er. Det er uansvarlig.

Essayet ble først publisert i Dagbladet 14. juni 2016. Redaktørene av boka svarer ikke på min hovedkritikk, og skriver heller et forsvar for boka.

http://www.dagbladet.no/kultur/den-voldelige-islamismen/60243543

 

 

Advertisements

Om annebirgitta

Jeg er språkforsker og har skrevet boka "Hatprat" https://www.youtube.com/watch?v=XV_pJqtdqA8
Dette innlegget ble publisert i Kritikk, Propaganda, Retorikk og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s